Kategoria | Analiza rynku

Producenci drukarek: Xerox

Opublikowany 03 lipca 2013 przez Atramentówka

Mówiąc o druku atramentowym, nie możemy zapominać o producentach drukarek atramentowych. Przecież to od nich zależy rozwój całej branży druku biurowego oraz domowego i to im właśnie zawdzięczamy wszystkimi innowacjami, które tak bardzo ułatwiają nasze życie codzienne. W cyklu artykułów, który rozpoczynamy tym wpisem, spróbujemy przedstawić naszym czytelnikom krótkie profile wszystkich głównych producentów drukarek. Mamy nadzieje, że każdy z tych wpisów zostanie kamieniem węgielnym, od którego wkrótce uda się zbudować na naszym blogu obszerny katalog drukarek, prezentujący pełną informację o każdym z obecnych na polskim rynku urządzeń drukujących.

xeroxZaczynamy od dość nietypowego producenta, który jest mało znany ze swoich drukarek atramentowych jednak jest światowym potentatem na rynku urządzeń biurowych. Chodzi o korporację Xerox, czyja nazwa już od dawna jest synonimem słowa „kopiować” a sama firma jest najstarszym przedsiębiorstwem na świecie, które od samego początku swojego istnienia specjalizuje się w produkcji drukarek oraz kopiarek. Właśnie z tego względu, na Xerox padł nasz wybór firmy otwierającej ten dział blogu atramentówka.pl.

Jeden patent zadecydował o losie marki Xerox

Amerykańska firma, a obecnie już korporacja, Xerox została założona jeszcze w 1906 roku w mieście Rochester, położonym w stanie Nowy Jork. Początkowo firma nazywała się Haloid Company i specjalizowała się w produkcji papieru fotograficznego. W 1947 roku Haloid wykupiła od wynalazcy Chester’a Karlsona jego patent na urządzenie do kopiowania dokumentów. Nazwa procesu kopiowania za pomocą aparatu Karlsona, została zarejestrowana we wniosku patentowym, jako „xerography”, od połączenia greckich słów „xero” – suchy oraz „graphy” – pisać. Sam aparat Karlson nazwał „Xerox”.

Już w 1949 roku, na podstawie patentu Karlsona, firma wypuściła na rynek pierwszy aparat do kopiowania „Model A”, a w 1958 roku, zmieniła swoją nazwę na Haloid Xerox. Dokłanie za rok, w 1959 roku na rynku pojawiła się pierwszą automatyczna kopiarkę do biura „Xerox 914”. Głównym atutem nowej kopiarki było to, że dawała ona możliwość kopiować na zwykły papier wtedy jak w innych kopiarkach stosowano wyłącznie papier fotograficzny. Popularność tego modelu była tak wielka, że w ciągu pierwszych dwu lat, firma zarobiła na sprzedaży Xerox 914, ponad 60 mln. USD. Już w 1961 roku firma całkowicie zmieniła swoja nazwę na Xerox (pełna nazwa brzmiała The Document Company – Xerox) i do 1965 roku zarobiła na swoich produktach kolejne 500 mln. dolarów.

Xerox mógł należać do Jobs’a

W 1979 roku, legendarny już obecnie Steve Jobs poszedł na układ z korporacją Xerox. On dał zgodę na zainwestowanie przez Xerox 1 mln. dolarów w swoja firmę Apple, która na ten czas już należała do najbardziej dynamicznie rozwijających się komputerowych firm na świecie. W zamian inżynierowie Apple’a uzyskali wgląd do najnowszych technologii, nad którymi w tym momencie pracowali fachowcy w Xerox. Kiedy Apple uzyskał dostęp do technologii WIMP (Window, Icon, Menu, and Painting device), pozwalającej na wybór pozycji z menu rozwijanego na wyświetlaczach graficznych, Jobs skomentował to następującymi słowy „Oni nawet nie mają pojęcia, co osiągnęli”. W 1980 roku Apple zwerbowała z Xerox kluczowych specjalistów, pracujących nad tą technologia wskutek czego ona niedługo znalazła się w komputerach personalnych Apple’a. W tym samym roku Apple złożył ofertę przejęcia całej firmy Xerox, jednak ta próba nie powiodła się

Xerox stawia na twarde tusze

W 2000 roku firma Xerox kupiła za 925 mln. dolarów technologiczną firmę Tektronix z Oregonu, wskutek czego Xerox uzyskał dostęp do nowych technologii, co pozwoliło firmie wypuścić na rynek nowa serię drukarek atramentowych Xerox Phaser, w których, w jakości wkładu drukującego są stosowane twarde tusze atramentowe. Niestety, na chwilę obecna drukarki na twardych tuszach nie cieszą się zbyt wielką popularnością wśród użytkowników i Xerox przegrywa konkurencje w tym segmencie takim firmom jak HP czy Canon. Z tego powodu Xerox nadal koncentruje swoją główna uwagę na bardziej znanym dla siebie rynku kopiarek i urządzeń biurowych.

Leave a Reply

Advertise Here
blog toplista Advertise Here